Het werkgeluk vergroten door te luisteren naar je medewerkers: het belang ervan

Medewerkers zijn enorm belangrijk binnen een bedrijf. Ze voeren namelijk belangrijke werkzaamheden uit en zijn daardoor onmisbaar. Het is belangrijk dat je medewerkers het naar hun zin hebben op de werkvloer en dat ze zich betrokken voelen bij het bedrijf. Het is daarom van groot belang om te luisteren naar je medewerkers. Waarom dat zo is, zetten we hieronder voor je op een rij.

Medewerkers voelen zich gehoord en betrokken

Als je ervoor zorgt dat je regelmatig een gesprek aangaat met jouw medewerkers en ook daadwerkelijk naar hun wensen luistert, kan dat ervoor zorgen dat de medewerkers zich gehoord voelen. Dit kan vertrouwen opwekken en daarnaast kunnen de medewerkers zich zo meer betrokken voelen.

En betrokken medewerkers zijn enorm belangrijk voor een organisatie, aangezien betrokken medewerkers ook vaak zin hebben in hun werk en gemotiveerd zijn. Door goed te luisteren naar jouw medewerkers, kan dat betrokken gevoel worden opgewekt. Dit kan ook weer zorgen voor een fijne en positieve werksfeer waar alles gezegd kan worden, en dit kan het werkgeluk vergroten. Werkgeluk is enorm belangrijk: medewerkers zijn gelukkig met hun werk en voelen zich gemotiveerd, zitten goed in hun vel en ervaren niet al te veel stress. Dit is ook weer positief voor het bedrijf.

Voorkom miscommunicatie

Een duidelijke communicatie waarin wordt geluisterd naar elkaar zorgt er bovendien voor dat miscommunicatie wordt voorkomen. Als een medewerker iets tegen een werkgever vertelt terwijl de werkgever hier niet naar luistert, kan dat zorgen voor miscommunicatie. Hierdoor kunnen vervelende situaties ontstaan en misschien zelfs wel voor problemen of fouten.

Laagdrempelige communicatie

Zoals net al werd benoemd, kan luisteren naar je medewerkers ervoor zorgen dat de medewerkers zich gehoord en betrokken voelen. Dit kan de drempel ook lager maken om als medewerkers bij de werkgever aan te kloppen om het een en ander te kunnen bespreken, zoals een vertrouwd onderwerp. Misschien loopt de medewerker wel ergens tegenaan wat de werkgever moet weten. Een fijne werksfeer waarin naar elkaar wordt geluisterd zorgt ervoor dat dit ook mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld maatregelen treffen om het voor de medewerkers nog fijner te maken op de werkvloer.

Je kunt bijvoorbeeld ook een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren, waarin de tevredenheid van de medewerkers wordt onderzocht. Uit zo’n onderzoek komen vaak punten naar voren die goed zijn of waar verbetering in kan worden doorgevoerd, waardoor je je medewerkers meer tevreden kunt houden. Doe dan ook vooral voordeel met de uitslag van dit onderzoek en laat zien dat je als werkgever luistert naar je medewerkers.

Geef een reactie