Een bedrijf runnen? Vergeet deze onderdelen niet

Een bedrijf starten is één ding, maar het ook écht goed runnen en leiden is weer net wat anders. In het begin denk je misschien vooral aan het product of de dienst die je aanbiedt, maar er zijn een heleboel andere dingen die ook erg belangrijk zijn(zeker als je wilt blijven bestaan als bedrijf). Denk aan financiën, administratie, marketing en zelfs hoe je met je klanten communiceert. Het lijkt veel, en dat is het soms ook. Maar als je een beetje overzicht houdt, kom je al een heel eind. Hier zijn een aantal tips voor de ondernemers:

Zorg dat je administratie op orde is

Dit is misschien niet het leukste en spannendste deel van het ondernemen, maar wel een van de belangrijkste dingen. Als je je administratie niet goed bijhoudt, weet je op een gegeven moment ook niet meer wat er inkomt of uitgaat, en dan kun je verrassingen krijgen van de Belastingdienst, en geloof mij; dat wil je echt niet.

Zorg dus dat je een goed systeem hebt voor je facturen, bonnetjes, en btw-aangifte. Dat kan met een online boekhoudprogramma, of gewoon in Excel als je net begint. Het belangrijkste is dat je er regelmatig naar kijkt en het niet opstapelt tot het eind van het kwartaal.

Begrijp je financiën (ook als je geen rekenwonder bent)

Naast administratie is het ook handig om je cijfers een beetje te snappen. Hoeveel verdien je nou echt per maand? Wat zijn je vaste lasten? En heb je genoeg geld achter de hand voor als het even tegenzit?

Je hoeft echt geen financieel expert te zijn, maar een basisinzicht helpt wel om betere beslissingen te nemen. En als je het lastig vindt, kun je altijd een boekhouder inschakelen. Die kijkt mee en helpt je bijvoorbeeld met winstberekening of belastingvoordelen.

Marketing is meer dan een logo en een Instagramaccount

Veel startende ondernemers denken dat marketing vooral draait om een mooie website of wat posten op social media. Maar het is zo veel breder dan dat. Het gaat erom dat je je doelgroep goed begrijpt, en weet hoe je die bereikt. Dat is nou echt marketing.

Online zichtbaar zijn is daarbij tegenwoordig superbelangrijk geworden. Zeker als je klanten jou via Google of het internet moeten vinden. In dat geval kan het slim zijn om samen te werken met een SEO bedrijf. Die weten hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan. Want als niemand je online ziet, dan kan je veel klanten mislopen, hoe goed je dienst of product ook is.

Denk aan je klanten, ook ná de aankoop

Klanten binnenhalen is één ding, maar zorgen dat ze terugkomen of jou aanbevelen aan anderen is minstens zo belangrijk. Daarom moet je ook nadenken over wat er gebeurt nadat iemand iets bij je koopt. Stuur je nog een bedankje? Vraag je om feedback? Reageer je snel op vragen?

Geef een reactie