Zo kun je als webshopeigenaar je retourbeleid verbeteren 

Wanneer je naar de cijfers van het CBS kijkt, dan zie je dat gigantisch veel mensen tegenwoordig online producten aankopen. Een ruime meerderheid (rond de 80% boven de 12 jaar) koopt weleens iets online. Wanneer je een webshop begint, dan heb je ook voldoende kansen. 

Je kunt je bijvoorbeeld focussen op een niche, maar gelijktijdig ook meer algemene producten verkopen of juist meer op trends ingaan. Maar wat voor type webshop je ook begint; het is belangrijk om enkele basisprincipes in het oog te houden. Zo moet je webshop als webshop voldoen aan de regels en mag je klanten bijvoorbeeld niet misleiden. Gelijktijdig is het relevant om als webshop goed aan je retourbeleid te werken. 

Scherpere foto’s en meer productinformatie 

Hoe minder producten geretourneerd worden, hoe beter dit voor je webshop is. Je bespaart dan veel kosten en nodeloze energie. Daarom is het bij een Webwinkel maken in eerste instantie relevant om alle producten van zeer goede foto’s te voorzien. En de foto’s dienen niet alleen scherp te zijn, maar gelijktijdig ook te voldoen aan de waarheid. 

Wanneer je bijvoorbeeld tweedehands consoles verkoopt tegen scherpe prijzen en je gebruikt een foto van een nieuwe console, dan heb je al snel een probleem wanneer de tweedehands console vol met krassen zit. Via de webshop https://www.ccvshop.nl kun je gelukkig mooie webshops met uitstekende lay-outs maken.

Naast scherpe foto’s, is het ook relevant om veel aandacht aan de productinformatie te besteden. Hoe meer informatie je de producten voorziet, hoe groter de kans dat klanten een goed beeld krijgen en iets bestellen waar ze tevreden mee zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een buitenboordmotor voor een roeiboot verkoopt, is het goed om aan te geven voor welke types roeiboten deze allemaal gebruikt kan worden. Bovendien is het ook belangrijk om de productinformatie in een leesbare tekst te schrijven. Zodat mensen met een lager leesniveau ook begrijpen wat er staat. Daar zou een goede tekstschrijver je ook mee kunnen helpen. 

Benoem ook de nadelen 

Het is logisch dat je producten wilt aanprijzen, maar vergeet ook niet dat het belangrijk is om de nadelen van producten te benoemen. Daar kan je bepaalde kopers wellicht mee afstoten, maar als die iets bestellen en het vervolgens weer retourneren dan heb je alleen maar meer gedoe en kosten. Een goede webshop gebruikt vaak een overzicht met zowel de positieve punten als de negatieve punten. 

Investeren in goed verpakkingsmateriaal

Met goed verpakkingsmateriaal zorg je ervoor dat producten tijdens de reis minder snel beschadigd raken. Vergeet namelijk niet dat een pakketje een lange reis afmaakt voordat die bij de uiteindelijke klant terecht is gekomen. Welk verpakkingsmateriaal het beste is, hangt af van de producten die je verkoopt. 

Geef een reactie