Steeds meer bedrijven investeren in data management. Datagedreven werken is een slimme methode om meer inzicht te krijgen in de interne processen van het bedrijf, klantgerichter te werken of om de concurrentie voor te blijven. Voor een gezonde groei van een onderneming is een database beheerder zoals bijvoorbeeld OptimaData vrijwel onmisbaar. Maar wat maakt datagedreven werken tegenwoordig zo populair?
Het antwoord op deze vraag wordt al snel duidelijk als we verder inzoomen op de drie grootste voordelen.
1. Je werkt met feiten
Het is niet altijd eenvoudig om objectieve beslissingen te nemen. Voorheen was er feitelijk niet veel te bewijzen omtrent het wel en wee van een bedrijf. Veel factoren werden niet op de juiste manier verwerkt of opgenomen. Hierdoor ging men vooral uit van het zogenaamde onderbuikgevoel of werden beslissingen genomen op basis van medewerkers met grote meningen. Hierdoor waren bedrijfsbeslissingen vooral subjectief van aard.
Dankzij de geavanceerde tools die nu worden gebruikt om data op te slaan, is men in staat om de feiten van het bedrijf te onderzoeken en hiermee aan de slag te gaan. Alle data vertelt namelijk iets over het wel en wee van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bezoekersaantallen van de website, het aantal conversies, maar ook data uit de boekhouding. Door uit te gaan van de feiten, ben je sneller in staat om strategische beslissingen te maken.
2. Betere concurrentiepositie
Het voordeel van datagedreven werken is dat je werkt met real-time gegevens. Je weet op elk moment de benodigde informatie op te roepen om zo de gezondheid van het bedrijf te onderzoeken. Pijnpunten worden dan ook sneller blootgelegd. Bijvoorbeeld wanneer de bezoekersaantallen van je site binnen korte tijd sterk lijken te dalen. Als je minder datagedreven werkt, valt dit je waarschijnlijk pas op als het al te laat is. Hoe sneller je ingrijpt, hoe beter. Dit is bijvoorbeeld het moment om je marketing sterker onder de loep te nemen of te onderzoeken waar deze plotselinge verandering door wordt veroorzaakt. Door een sneller inzicht binnen het wee van het bedrijf, kan er ook vlug actie worden ondernomen. De data kan bovendien ook voorspellend worden gebruikt om zo ook al voor de nabije toekomst veranderingen door te voeren. Dit verbetert de concurrentiepositie van je bedrijf aanzienlijk, omdat je constant iedereen net een stapje voor kunt zijn.
3. Direct inzicht
Tegenwoordig zijn de tools voor het verzamelen en verwerken van data veel geavanceerder dan voorheen. Zo is het werken met data uiteraard niet nieuw. Vroeger bestond dit echter vooral uit werken met gegevens die toen eigenlijk al verouderd waren. Dit hield in dat er lange rapportages volgden met gegevens van enkele maanden terug. Dat gaf inzicht in hoe het bedrijf het toen deed, maar zegt natuurlijk niet direct iets over hoe het nú gaat. Gelukkig gaat dat nu wel anders. Doordat bedrijven real-time informatie gebruiken, kunnen ze bij de kleinste veranderingen al ingrijpen. Het is nu zelfs mogelijk om al te voorspellen hoe het de komende tijd zal gaan. Hierdoor kan actief gewerkt worden aan verbetering in het bedrijf.